Decentraal functioneel beheerder ICT Vitale Functies

Bart Schirmbeck

Als er iemand is die het UMC Utrecht kent, dan is het Bart wel! 16 jaar geleden (!) is Bart via een vakantiewerk project binnengerold. Vers van de middelbare school, hier in de horeca; restaurant de Brink 🍴. Na zijn studie communicatie en media design was hij eigenlijk niet van plan om binnen zijn vakgebied verder te gaan. Zo kwam hij terecht in de Pit-Stop, de oude broodjes corner. Via al die tussenstops, bij later ook de IT helpdesk, werkt hij nu alweer 5 jaar voor divisie vitale functies als decentraal functioneel beheerder voor Hix 💻. Daarnaast is hij sinds kort actief lid van Jong UMC Utrecht! 💙

Hoe ben je nou precies bij de helpdesk terecht gekomen? 

‘’De teamleider van de helpdesk die kwam dagelijks bij ons een broodje halen in de Pit-Stop. Op een gegeven moment zei hij: Bart ik zie jou iedere dag hier werken, zoek je niet wat meer uitdaging. Eigenlijk ben ik toen in het diepe gesprongen. Toentertijd was het een kweekvijver, mensen werden vooral aangenomen als ze niet per se een IT-achtergrond hadden, omdat voor een helpdesk 90% van het werk communicatie werk is. Samen met collega’s heb ik later ook de HIX-helpdesk helpen opgezet. Als daar problemen spelen zijn ze wat acuter dan andere IT-applicaties.’’ 

En nu dan? 

‘’Ik wilde verder in het beheer komen. Het bestaat uit twee lijnen; de eerste lijn is de helpdesk, die krijgt problemen binnen en spelen het door aan de hand van de aard van het probleem naar een aantal behandelgroepen. Dan kom je bij de tweede lijn uit; een voorbeeld van een behandelgroep is het HIX beheerteam, het klinische deel daarvan, dat doe ik! Dit doe ik voor de divisie vitale functies, waar onder andere de operatiekamers, de intensive care en de spoedeisend hulp onder vallen. Als er structurele wijzigingen aan de software willen, of als er iets getest moet worden voordat het geïmplementeerd kan worden; allemaal dat soort taken komen dan bij mij.’’  

Wat is er in de divisie vitale functies anders en/of specifieker dan bij overige divisies? 

‘’De Directie IT krijgen hun input deels door incidentele meldingen die gaan via de helpdesk en deels door wijzigingsverzoeken die van alle verschillende kanten van het ziekenhuis komen; polikliniek, kliniek, dagbehandeling noem het maar op. Bij ons binnen de divisie zijn het hele andere processen die ik begeleid, als er besloten wordt om iemand te opereren, dan komen ze bij ons op het OK-complex. Op dat vlak zijn wij als divisie veel meer een faciliterend aan het volledige zorgproces dan een volledig opzichzelfstaand zorgpad.’’ 

Hoe ziet je dag er dan uit? 

‘’Ik heb gedurende de dag ongeveer 4 à 5 afspraken staan, met daar tussendoor veel vrije tijd. Die vrije tijd vul ik in met mail of bezoekjes op locatie. Dat laatste is fundamenteel voor wat ik doe. Ik ben dus heel erg mee bezig met de gebruikers op de werkvloer. Daarnaast werk ik veel samen met de key-users van de verschillende afdelingen binnen onze divisie.  

Een van mijn vaste klanten is bijvoorbeeld onze centrale sterilisatieafdeling de CSA. Dat is de afdeling waarin alle operatie artikelen, dus scharen, tangen, e.d. worden gesteriliseerd. Een vrij technische afdeling waar naast mensen ook robots rijden en werken. Hier kunnen veel problemen ontstaan doordat bijvoorbeeld een koppeling niet goed draait. Als er iets speelt; een storing of iets wat niet goed werkt, dan kijk ik mee bij het indienen van het verzoek. Eigenlijk ben ik het doorgeefluik naar de IT-ers van de DIT.’’ 

Actief jong lid Jong UMC Utrecht!

Na ons ontzettend leuke gesprek is Bart vervolgens actief lid geworden van Jong UMC Utrecht. Zie je hem bij een evenement shinen in zijn blauwe t-shirt? Spreek hem aan!

Welkom Bart! 💙

Aanmelden nieuwsbrief

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet