Programma secretaris Zorg van Morgen

Jorien Beekmans

Jorien Beekmans

Intro

In september is Jorien begonnen als programma secretaris voor de Zorg van Morgen. Voorheen werkzaam bij Randstad in de HR dienstverlening, merkte ze na zes jaar dat dit niet haar plek was. Na het opzeggen van haar baan bij Randstad nam ze de tijd om te ontdekken waar haar interesses lagen. Na het overwegen van verschillende sectoren zoals politiek, onderwijs en overheid, bleek het overkoepelde thema een functie met een maatschappelijk aspect. Door advies te vragen aan verschillende mensen vormde er zich een lijst met carrièremogelijkheden. Uiteindelijk kwam ze uit bij project- of programmamanagement in een ziekenhuis.

Aan de slag bij het UMC

"Wat me aantrekt in de zorg, is de complexiteit van de werkomgeving met diverse doelgroepen en belangen," legt Jorien uit. "In een ziekenhuis heb je te maken met patiënten, medewerkers en verschillende managementlagen. De dynamiek en uitdagingen van zo'n omgeving spreken me enorm aan. Daarnaast kampt de zorgsector met het vraagstuk hoe de zorg beschikbaar en betaalbaar te houden in de komende jaren. Een omvangrijk en belangrijk vraagstuk met veel maatschappelijke impact.” Tijdens een gesprek met Bregje Vonken, de programmamanager van de Zorg van Morgen was er meteen een klik. Nu vervult Jorien de rol van programma secretaris. "De omvang van het programma en het onderliggende vraagstuk maken het een bijzondere rol”, zegt Jorien. "Mijn doel is om, met het programma, het werk van collega’s (digitaal) te ondersteunen om zo meer ruimte te creëren voor directe zorgtijd, onderzoek, onderwijs en opleiding.”

Zorg van Morgen

Ongeveer twee jaar geleden begon het onderzoek dat de basis legde voor de Zorg van Zorgen. Met de deelname van collega’s uit alle hoeken van de organisatie én patiënten, is er in ontwerpteams gekeken naar hoe de zorg er in  2030 uit moet zien. "Het was een intensieve periode waarin er aan de hand van drie belangrijke ontwerpprincipes: uniform en modulair, digitaal tenzij, en mensgericht, gewerkt is aan de toekomstige zorgprocessen." Dit gebeurde in multidisciplinaire teams, om zo verschillende invalshoeken te combineren en inzicht te krijgen in de essentiële veranderingen om het zorglandschap toekomstbestendig te maken.

Het resultaat van deze inspanningen waren procesblauwdrukken en maar liefst 150 concepten. "Deze concepten variëren van het optimaliseren van roostering tot het gereed maken van medicatie door de apotheek in plaats van de verpleegkundige," verduidelijkt Jorien. "We willen niet alleen de basis verstevigen, maar ook vernieuwen." Uit de 150 concepten werden vorig jaar ongeveer 25 geprioriteerd als éérste stappen naar de Zorg van Morgen, die vervolgens zijn uitgewerkt tot projectplannen. Deze 25 projecten zijn nu ingepland om te starten en budget is hiervoor vrijgemaakt.

Het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat iedereen binnen het UMC Utrecht op de hoogte is van het programma en begrijpt wat het nut van de Zorg van Morgen is. "We hopen dat men de toegevoegde waarde ziet van de veranderingen en erachter staat," benadrukt Jorien. "En als ze dat niet willen of kunnen, dan willen we graag begrijpen waarom, zodat we eventuele aanpassingen kunnen maken."

Jorien voegt toe: "deze projecten raken veel verschillende afdelingen en collega’s. We proberen de impact zoveel mogelijk te spreiden zodat collega’s niet met teveel veranderingen tegelijkertijd te maken krijgen. Wat dit programma onderscheidt van eerdere verbeterprojecten is dat de Zorg van Morgen integraal kijkt naar de projecten en veranderingen, die gestart zijn in het programma, in de context van wat er verder speelt in huis. Dit zorgt ervoor dat de veranderdruk geleidelijk wordt verspreid over de afdelingen en tijd."

Toekomst

Tijdens de realisatiefase die dit jaar is begonnen, zullen collega’s op de vloer meer meekrijgen van de veranderingen ingezet vanuit de Zorg van Morgen. Iedere zes maanden wordt de relevantie van de lopende projecten bekeken en beoordeeld of er projecten moeten worden aangepast, toegevoegd, gepauzeerd of gestopt. Dit doen we om de juiste koers te blijven varen en waar nodig het projectportfolio te kunnen bijstellen naar de situatie.

Wil je meer weten over de veranderingen op jouw afdelingen?

Zo vind jij de juiste informatie:

  • Zie de connect pagina
  • Ontdek welke collega's van jouw afdeling hebben deelgenomen aan brainstormsessies en sprints op dezelfde connect pagina. Dit zijn mensen die je kunt benaderen voor vragen.
  • Geef je interesse aan bij je leidiggevende; Er worden regelmatig inloopsessies georganiseerd, waar je meer informatie kunt krijgen en kunt deelnemen aan discussies.
  • Verken binnenkort de expositieruimte: begin deze zomer wordt er een expositieruimte geopend dichtbij de hoofdingang als informatieplek over de Zorg van Morgen. Je kan hier op een interactieve manier meer te leren over onze plannen en jouw eigen ideeën delen.

Aanmelden nieuwsbrief

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet